Hur blir en gåva ett förskott på arv?

Om man är tre syskon. Föräldrarna ilivet. Det ena syskonet vill köpa en stuga o föräldrarna erbjuder det syskonet en miljon i förskott på arv. Är allt ok med det om man skriver ett avtal om det? Måste alla syskon skriva under? När så arvet senare delas är det väl en miljon som räknas, inga räntor och så? MVH

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om förskott på arv hittar du i 6 kapitlet 1 § Ärvdabalken.

Om syskonet får en miljon i gåva från sina föräldrar kommer det att ses som ett förskott på arv om det inte bestäms att gåvan inte ska betraktas som ett förskott på arv genom t.ex. ett gåvobrev. I detta fall kommer pengarna alltså att räknas som ett förskott på arv om inget annat bestäms. Det krävs med andra ord inget avtal.

När arvet efter föräldern/föräldrarna sedan ska fördelas bland syskonen så kommer gåvan på en miljon kronor att avräknas från syskonets (den som fick gåvan) arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare