Hur bevisar man att en revers är betald?

Hej, Jag har (som privatperson) köpt en fastighet där jag betalade en handpenning och skrev på en revers på resterande belopp. Reversen belöpte med två procents ränta. Vid en senare tidpunkt betalade jag reversen och räntan varvid jag erhöll köpebrev på fastigheten och återtog originalreversen. Ett och ett halvt år senare påstod motparten att jag bara betalat reversbeloppet och inte räntan. Jag har inget bevis över mitt fullgörande. Nu kräver bolaget mig på räntebeloppet och hotar med stämning. Hur hanterar jag frågan? Tacksam för svar Hälsningar Micke

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller skuldebrev (reversen) finns det två olika sorter, löpande och enkla. Enkla är utställda till ”viss man” vilket innebär att endast den som är angiven i skuldebrevet har rätt att mottaga betalning. Löpande är utställda till ”viss man eller order”, order innebär att det tämligen enkelt kan överlåtas till andra. Du får själv kontrollera vilken modell ni har.

De löpande är menade att kunna omsättas och är därför att anse som värdepapper, löpande skuldebrev ger innehavaren rätt att kräva in skulden. När låntagaren betalar av på skulden har denne rätt att få det antecknat på skuldebrevet eller som särskilt kvitto. När sista betalningen sker har man rätt att få tillbaka skuldebrevet. Det är viktigt eftersom skuldebrevet i sig är ”bärare av skulden”; inget skuldebrev = ingen skuld. Du säger att du fått tillbaka skuldbrevet, om det är ett löpande är saken klar. Du har som innehavare rätt att kräva in skulden… av dig själv… Är det ett löpande skuldebrev ni har bör du makulera det.

De enkla skuldebreven är lite annorlunda. De är i sig inga värdepapper, skuldförhållandet finns oavsett om skuldebrevet gör det eller inte. Ett enkelt skuldebrev är bara ett bevis på att ett skuldförhållande föreligger. Det är (i stort sett) alltid den som påstår något i en tvist som måste kunna bevisa saken. Det kan kanske bevisas genom köpeavtal eller på annat sätt.

Du skriver också att du fått köpebrev på fastigheten. Ett köpebrev upprättas först när köpeskillingen erläggs. Ett köpebrev är alltså att anse som ett kvitto på att köparen betalat hela köpeskillingen.

Som jag ser det så kan du i och med att du har skuldebrevet i original samt köpebrevet på fastigheten bevisa att du faktiskt har erlagt full betalning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare