FrågaPROCESSRÄTTDomstol18/03/2018

Hur bestrider jag faktura för bouppteckning?

Jag anlitade en jurist för att upprätta en enkel bouppteckning efter min avlidna mor . Hon hade endast ett konto med pengar på en bank . För juristen tog bouppteckningen c:a 25 minuter att utföra . Allt underlag hade jag själv ordnat . Juristen översände bouppteckningen till Skatteverket . Nu fick jag en faktura på 8200 kr , för juristens arbete . Är detta möjligt? Var skall men ev. klaga ?

Vänligen besviken dödsbodelägare

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Initialt kan du bestrida fakturan. Förmodligen kommer dock advokaten ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, varpå du återigen kommer få bestrida fakturan. Möjligen kommer advokaten i det fallet ta fallet vidare till tingsrätten. Alternativt kan du stämma motparten i tingsrätten, för att domstolen ska fastställa huruvida fakturan är rimlig. Det är dock av betydelse att komma ihåg, att i det fall man förlorar en tvist i domstol, blir man skyldig att ersätta motparten för dennes rättegångskostnader. Vill du ha hjälp att granska fakturan för ett mer ingående yttrande, kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare