Hur beskattas en fastighet man fått i gåva?

Hej. Min pappa gav sitt hus till mig och mina 2 bröder, hur blir det med skatt om vi bestämmer oss för att sälja huset?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller för ekonomiska konsekvenser skattemässigt så utgår man från inkomstskattelagen (IL) och skatterättsliga principer och praxis.

Beskattning vid försäljning av en fastighet

Huvudregeln när man säljer och under vissa förhållanden ger en fastighet i gåva så ska givaren kapitalvinstbeskattas, (42:1 och 44:3 IL). Kapitalvinsten som ska beskattas är ersättningen du får vid en försäljning av fastigheten minus den summan du köpte fastigheten samt vissa förbättringsutgifter, (44:13 & 14 IL). Dessutom har du som privatperson rätt att göra en så kallad kvotering innan vinsten tas upp till beskattning. Den beräknas så att 22/30-delar av vinsten tas upp till beskattning, (45:33 första stycket IL). En vinst kommer för dig som privatperson att beskattas i inkomstslaget kapital med en skattesats på 30%, (65:7 IL).

Jag kan ge ett exempel:

Din pappa köpte fastigheten för 100 000 kr. Vid en försäljning säljer han den för 300 000 kr. 300 000 kr – 100 000 kr gör en vinst på 200 000kr. Enligt kvoteringsregeln så ska 22/30-delar av 200 000 kr tas upp till beskattning, dvs, cirka 146 666 kr. Dessa 146 666 kr ska beskattas med 30%. 43 999 kr kommer han då få betala i skatt för kapitalvinsten.

En fastighet som gåva

När man ger en gåva till någon så anses detta inte som en avyttring som anges i 44:3 IL och man ska därför inte beskattas för kapitalvinsten som i exemplet ovan. Dock så ”träder man i den tidigare ägarens ställe”, så kallat kontinuitetsprincipen, (44:21 IL). Det innebär att man ”skjuter” skatteskulden framåt till dess att fastigheten någon gång i framtiden avyttras (säljs, byts etc.).

Ett exempel på detta är: Om din pappa köpt fastigheten för 100 000 kr och väljer sedan att ge fastigheten i gåva till dig och dina bröder. Om du och dina bröder i framtiden väljer att sälja fastigheten och den då säljs för 300 000 kr så kommer det föreligga en vinst på 200 000 kr (300 000 – 100 000kr) som kommer att beskattas enligt exemplet ovan.

Övrigt

Tänk på att för att en gåva ska vara giltig så ska du uppfylla de formkraven som krävs vid överlåtelse av en fastighet. Gåvobrevet ska vara skriftligt, vara underskriven av gåvogivare och gåvotagare, köpeskilling, (4 kap 1 § och 29 § jordabalken). Du och dina bröder bör även söka lagfart så fort som möjligt efter överlåtelsen, (20 kap 1 & 2 § jordabalken).

Mer information om gåvobrev och om ni vill ha hjälp med att utforma ett så klicka här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare