Hur beräknas hemvisttiden vid bosättning utomlands?

Hur räknas hemvistid för att ansöka om svensk medborgarskap?

Jag är EU Medborgare och har bott och jobbad i Sverige från 06/16 till 08/17. Jag var i Kanada för att avsluta mia studier från 08/17 till 02/18 (skrivit exjobb där). Under den tiden har jag haft särskild flyttadress i Kanada och inte jobbad eller nånting i Sverige. Nu börja jag jobba igen i Sverige. Migrationsverket skriver att om man flytta utomlands "bryts hemvist". Men betyder det att jag har nu 0 dagar hemvistid och måste vara här igen för fem år tills jag kan ansöka för medborgarskap eller har jag fortfarande redan 14 månader hemvistid om jag ansöka i framtiden?

Tack och MvH

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hemvisttiden ska vara sammanhängande och under den tiden ska du ha varit bosatt i Sverige. Vid resor utomlands som är kortare än sex veckor så påverkas inte hemvisttiden alls. Vid resor längre än sex veckor (under ett år) utomlands ska man räkna av den tiden och dra bort från sin hemvisttid.

Vid bosättning utomlands så gäller inte detta. Bosätter man sig utomlands så bryts hemvisttiden och nollställs. Du börjar då räkna om från 0 den dagen du flyttar tillbaka till Sverige igen.

På denna länk kan du läsa mer om hemvisttiden på Migrationsverkets hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare