Hur beräknas ersättning för sveda och värk?

Hej! Jag blev för en tid sedan påkörd av en bil när jag korsade ett obevakat övergångsställe. Jag har brutit rygg och mitt ena ben men kommer inte få bestående skador. Bilisten stannade kvar på olycksplatsen. Det verkar som olyckan skedde på grund av dålig sikt och för lite för hög hastighet. Mina kläder blev skadade och jag har haft sjukhus- och medicinkostnader samt förlorad arbetsinkomst. Min fråga till er är vad som är rimligt att få i skadestånd för detta, hur ser det ut i liknande fall. Har förstått att det även baseras på "Sveda och verk", vad jag tycker att det mentalt och fysiskt har kostat mig. Hur omsätter man det i pengar? Finns det några riktlinjer, liknande fall som man kan jämföra med?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det låter som att du har haft det tufft, hoppas att du efter omständigheterna mår bra!

Eftersom du blivit påkörd av en bil som var i trafik och du då fick personskador ska du få trafikskadeersättning från bilens trafikförsäkring (1 och 11 § TSL). Trafikskadeersättningen beräknas utifrån skadeståndslagens regler (9 § TSL). Det innebär att du har rätt till ersättning för dina sjukvårds- och medicinkostnader samt de förstörda kläderna till följd av skadan (5:1 1 p SkL). Vidare har du rätt till ersättning för inkomstförlust. Vad gäller den får du ersättning för den faktiska inkomstförlusten du kan visa på att du haft när du inte kunnat arbeta. Från trafikskadeersättning görs avdrag för förmåner du fått från socialförsäkringen t ex sjukpenning. Detta innebär att du får trafikskadeersättning för den del av din inkomstförlust som sjukförsäkringen inte täcker (5:1 2 p och 5:3 SkL).

Det är korrekt att du också kan ha rätt till ersättning för sveda och värk d v s fysiskt och psykiskt lidande som den akuta sjukdomstiden fört med sig (5:1 3 p SkL). För sveda och värk finns det hjälptabeller som Trafikskadenämnden fastställer. Ersättning lämnas normalt i förhållande till sjukskrivningsgrad. Eftersom jag inte vet exakt hur du har vårdats och vilka behandlingar du fått kan jag inte uppskatta vilket belopp du har rätt till utifrån Trafikskadenämndens tabeller men du hittar dem här, så att du själv kan kolla på dem. Hjälptabellen för sveda och värk finns i bilaga 1. Om du har vistats på sjukhus är grundbeloppet 4 000 kronor per månad och om du vistats hemma 2 400 kronor. Sedan kan du få visst tillägg för vissa typer av behandlingar.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare