Hur beräknas anställningstiden vid uppsägning pga. arbetsbrist?

Hej!

Om man jobbat heltid, nästan 4 år på ett företag, och sedan blir uppsagd.

Blir erbjuden ett vikariat, på 20 tim/vecka (inom ett annat avtal) på samma företag (pga återanställningsskyddet) direkt när uppsägningstiden är slut. Om det nu skulle bli fler varsel var hamnar man då i turordningslistan? Får man gå först, för att man är anställd under ett nytt avtal, eller är det anställningstiden på företaget som styr?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Enligt 22 § fjärde stycket lagen om anställningsskydd (LAS) bestäms turordningen, vid uppsägning på grund av arbetsbrist, med utgångspunkt i arbetstagarens sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstiden inom olika avtal hos samma arbetsgivare får alltså räknas samman. All anställningstid får tillgodoräknas, även t.ex. dagar med frånvaro på grund av sjukdom, och alla dagar värderas likadant oberoende av om det rör sig om en anställning på heltid eller på deltid.

Det kan dock finnas avvikelser från denna bestämmelse i kollektivavtal.

Hoppas mitt svar är till hjälp för dig!

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare