FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende16/11/2017

Hur begär man självinträde och vad krävs?

Hej! Vad krävs för att sannolikt göra gällande självinträde vid uppsägning av jordbruksarrende?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett självinträde innebär att man som jordägare tar tillbaka arrenderad mark för att bruka marken själv, då arrendeperioden har gått ut.

Om du vill att jordbruksarrendeavtalet ska upphöra, så måste du säga upp det. Uppsägning av jordbruksarrende sker vanligtvis i skriftlig form. Avtalet brukar i regel sägas upp minst åtta månader före arrendetidens utgång.

Om arrendatorn inte vill skriva under uppsägningen så kan man föra tvisten vidare till arrendenämnden. Arrendenämnden har till uppgift att medla mellan parterna.

Vill du veta mer om uppsägningen så kan du klicka här!

Vid uppsägningen bör du även begära självinträde. När du gör det är det viktigt att du kan bevisa att du har ett verkligt behov av att bruka den aktuella marken och även att du tänker göra det. Det är alltså inte möjligt att göra ett självinträde om man inte har som avsikt att bruka marken själv.

För att bevisa att självinträdet är med avsikt att bruka marken själv, så ska man vara beredd på att redovisa för en noggrann plan över hur man tänkt bedriva marken.

Därför skulle jag råda dig att förbereda en genomarbetad plan för det framtida brukandet av marken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare