Hur bedöms straffvärdet på ecstasy?

Bedöms straffvärdet på extacy tabletter utifrån mängden tabletter, eller väger man tabletterna och räknar det som MDMA, Eller analyserar man tabletterna och delar ut ett straff för den faktiska mängden MDMA?

Finns det några konkreta riktlinjer kring detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga?

I narkotikastrafflagen står det inget om vilken mängd som anses som ringa, normalgraden, grovt och synnerligen grovt narkotikabrott. Dock måste det finnas någon förutsättning domstolen utgår från i storlek på tabletter för ecstasy.

I en riktlinjesdiskussion från Skånska hovrätten från 2003 bedömdes grovheten från brott med ecstasy utifrån hur många tabletter som hittades, Skånska hovrätten tabeller för straffvärdet.

I den anges att fyra tabletter inte anses som ringa och att 200 tabletter anses som grovt. För ringa narkotikabrott är straffet böter eller fängelse upp till sex månader. Normalgraden är fängelse i högst tre år, enligt tabellen är det max 300 tabletter. För grovt brott är det två år till sju års fängelse, vilket är 200-3 800 tabletter. (1 § 2 st. -3 § narkotikastrafflagen.)

Om du annars är intresserad av att läsa igenom praxis på området finns det länkar till det i narkotikastrafflagen.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare