FrågaFAMILJERÄTTGod man18/09/2017

Hur avslutar man godmanskap då tingsrätten förordnat om en under ett år?

Vi är två delägare av en fastighet och har via tingsrättsbeslut fått en god man att förvalta fastigheten under ett år. Är det möjligt att avyttra den gode mannen innan året har gått ut om båda parter är överens om att god man inte önskas längre?

Hur går man tillväga i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en god man eller förvaltare inte längre behövs, ska godmanskapet eller förvaltarskapet upphöra (11 kap 19 § FB). Ett sådant beslut fattas av rätten eller av överförmyndaren beroende på av vilken anledning personen har en god man (11 kap 19b § FB). Ni kan själva ansöka om att godmanskapet ska upphöra men den gode mannen kommer att få ges tillfälle att yttra sig innan hens uppdrag avslutas (11 kap 21 § FB och 11 kap 24 § FB).

Det är alltså möjligt att "avyttra" den gode mannen innan året har gått ut, om tingsrätten/överförmyndarnämnden anser att det inte längre behövs. Om ni kommer överens om förvaltningen av fastigheten bör inte en god man behövas längre. Det ni borde göra är att vända er till överförmyndarnämnden i er/din kommun och berätta att ni anser att en god man inte behövs längre. Överförmyndarnämnden kan då själv fatta beslut eller sända frågan vidare till tingsrätten, om det är där beslutet måste tas. De kan även ge dig mer vägledning i hur du avslutar ditt godmanskap och vilka "krav" som ställs på er, det är tyvärr svårt för mig att svara exakt vad som gäller då jag inte vet om omständigheterna kring ert fall.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare