Hur avräknas förskott på arv?

Hej! När fast egendom ges bort som förtida arv vilket belopp är det då som skall avräknas från arvet? Det aktuella marknadsvärdet vid arvets fördelning eller vid tidpunkten för överlåtelsen? Om många år har gått kan ju värdet ha förändrats avsevärt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I sjätte kapitlet Ärvdabalken (ÄB) finner du regler om förskott av arv (HÄR). Där framgår det att avräkningen av förskottet ska ske efter egendomens marknadsvärde vid tidpunkten för överlåtelsen (6 kap. 3 § ÄB). Om det finns omständigheter som tyder på att ett annat värde bör gälla, exempelvis om det framgår av arvlåtarens vilja, så kan det göras undantag. Huvudregeln är alltså att det är marknadsvärdet vid överlåtelsen som avräknas.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fanny MalmqvistRådgivare