Hur ärver särkullbarn?

Pappa har gått bort. Är omgift. Dom hade inga gemensamma barn.

Testamente skrevs 2008 där hälften skall gå till hustrun. 2013 skrevs bostadsrätt till enskild egendom till pappa - inte reglerat i testamentet.

Hur ärver vi särkullbarn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När en make går bort sker en bodelning mellan makar enligt ÄktB 9:1. Huvudregeln är att en hälftendelning sker av den egendom som utgör giftorättsgods, alltså inte bostadsrätten eftersom denna är din pappas enskilda egendom. Vad som annars utgör giftorättsgods framgår av ÄktB 7:1-2. Den del som tillfaller dödsboet kommer att delas på hälften där efterlevande make i enlighet med testamente får hälften och ni särkullbarn delar på hälften (laglott). Om det i testamentet skrivits att efterlevande make ärver med fri förfoganderätt skulle detta innebära en efterarvsrätt till resterande arvslott för särkullbarnen. Om så är fallet framgår dock inte av din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare