FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/03/2018

Hur anmäler jag brott mot banksekretess och personuppgiftslagen?

Hej, Vi har kontaktat banken och frågat om de har lämnat ut uppgifter men vi får inget svar på vår fråga.

Vi vill gärna anmäla banken för banksekretessbrott och även fastighetsförvaltaren för att ha använt informationen och sökt vidare vilken adress och om hon har ett hyreskontrakt. Där vill vi anmäla förvaltaren för brott mot PUL lagen.

vart vänder man sig om båda brotten. är det polisen både för banksekretessbrott och brott mot PUL?

med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Banksekretess

Angående banksekretessen kan du stämma banken. Detta är emellertid en komplicerad och kostsam procedur och du måste kunna bevisa att du lidit ekonomisk skada. Jag rekommenderar istället att du kontaktar polisen för att upprätta en anmälan.

PuL

Ett tips kan vara att du vänder dig till Datainspektionen (www.datainspektionen.se), som är tillsynsmyndighet för PuL och har stor kunskap om kränkningar av den typen som det är frågan om här. Det är dock viktigt att betona att Datainspektionen inte sysslar med regelrätta brottsutredningar, därför ska man också vända sig till polisen för att anmäla brott mot PuL.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare