FrågaFAMILJERÄTTAdoption09/11/2017

Hur adopterar jag min frus dotter?

Hur gör jag för att abutera min frus dotter. (Vi är gifta och rigisterat vårt äktenskap i svergie) Dom kommer från urkaina har ukrainska medlemskap. Dottern är 20 år. Hur går man till väga .

Med vänlig hälsning frank

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

På Stockholms tingsrätts hemsida kan du läsa svar på några frågor om adoption, här!

Det går bra att adoptera en vuxen så länge båda undertecknar adoptionsansökan. Eftersom du ska adoptera din frus dotter behöver du även din frus samtycke (4 kap. 3 § föräldrabalken). Hennes dotter behöver också ha sin hemvist i Sverige för att domstolen ska kunna pröva en sådan ansökan. Prövningen tar då sikte på om adoptionen är lämplig (4 kap. 6 § föräldrabalken). För att en adoption ska ses som lämplig krävs att den som vill adoptera har uppfostrat barnet, vill uppfostra det eller det annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan den som vill adoptera och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Ett sådant förhållande föreligger oftast när man adopterar sin makas dotter. Ansökan om adoption skickas till tingsrätten i den stad ni bor i.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare