Hundvalp med dolt fel. Konsumentköplagen.

Hej, jeg og min sambo kjøpte en mops valp i februar 2014. Vi kjøpte hos en registrert oppretter, og har en SKK standard köpsavtal for hund. Da hunden var 6 måneder fikk vi vite at han har demodex, juvenil generalisert demodikose. En hudsykdom som er arvelig. Vi sa i fra til oppretter samme dag vi fant det ut, det var i slutten av juni i år. Vi har hatt han på to behandlinger siden da, og nå har han fått to negative prøver og er blitt erklært frisk for tilfellet. Men det er mulig at han kan få det igjen senere. Oppretters forsikring skal dekke hans behandling. Kan vi be om å få tilbake betalt noe av kjøpssummen? Vi kjøpte han for 18 000, og valgte henne som oppretter, da hun har et godt rykte og god erfaring. Men hadde vi vist da vi kjøpte han at han kom til å bli syk hadde vi ikke kjøpt han, men funnet noen andre som kunne solgt en frisk hund. Oppretter virker ikke interessert i å betale tilbake deler av kjøpssummen.

Vi har flyttet til Norge og var tvungen å skifte forsikringsbolag, og de vil ikke dekke hudsykdommer, siden han har det.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag beklagar att er hund drabbats av demodex, men vad skönt att den ändå nu är friskförklarad. Det kan vara skönt för er att veta att det är ganska ovanligt att demodex bryter ut igen när hunden väl blivit friskförklarad från den, som er hund har blivit.

Då ni har köpt hund av en SKK-ansluten uppfödare och jag tolkar det som att ni är privatpersoner (konsumenter) så är det Konsumentköplagen (KKöpL) som är tillämplig. Enligt KKöpL 23 § svarar säljaren för fel i varan som förelåg vid köpet i upp till 3 år efter köpet. Ansvaret gäller även för s.k. dolda fel, dvs fel som förelåg vid köpet men inte visar sig förrän senare. För att köparen ska kunna få ersättning måste denne reklamera varan i skälig tid efter att felet upptäcktes. Inom två månader är automatiskt inom skälig tid. Ni har så snart ni fick vetskap om demodexen reklamerat till köparen. Då felet upptäcktes inom 6 månader efter köpet anses det automatiskt ha förelegat vid köpet och det är säljaren som måste bevisa motsatsen (20 a §)

Köparen har även utefter informationen i frågan en så kallad dolda fel försäkring som täcker veterinärkostnaderna för behandlingen. Hur länge den täcker beror lite på försäkringsbolag men det vanligaste är att den sträcker sig över 3 år, dvs lika länge som säljaren enligt KKöpL har ett ansvar för fel i varan. Dolda fel försäkringarna ersätter med upp till valpens inköpspris. Denna försäkring kommer att ersätta kostnaderna för att behandla demodexen.

Ni önskar att även få prisavdrag på hunden med anledning av demodexen, men uppfödaren motsätter sig detta. I KKöpL 26 § står att köparen i första hand kan kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans (byter ut varan). Även om köparen kräver en annan påföljd vid reklamationen har säljaren rätt att erbjuda avhjälpande eller omleverans (27 §). Om varken avhjälpande eller omleverans är möjligt, så återstår prisavdrag eller hävning (28 - 29 §§). I ert fall har säljaren valt att bekosta ett avhjälpande via dolda fel försäkringen. Er hund är friskförklarad, och felet är alltså avhjälpt ur ett rent lagmässigt perspektiv. Att hunden eventuellt kan insjukna igen är inte ur lagens perspektiv skäl för prisavdrag. Lagen tar inte särskild hänsyn till när varan är ett djur (vilket ibland är beklagligt, både för köpare och säljare), och jämför med en mobiltelefon som lagas på grund av ett fel som säljaren har ansvar för, så att den kan drabbas av samma fel igen är inte skäl för prisavdrag eller ytterligare åtgärd.

Det framgår inte om ni köpt hunden för sällskap, men jag utgår från det då SKK:s standardavtal är avsedda för sällskapshundar. I ett sådant läge påverkar inte en friskförklarad demodex hundens användning, något som hade varit fallet om den köpts som avelshund eftersom en sådan hund inte bör avlas på. Hade valpen köpts för avelsändamål så innebär demodex att den inte kan användas för det den är köpt till, och avviker från vad ni kunnat räkna med, vilket hade gett en större möjlighet till prisavdrag även vid friskförklarad demodex. Det hade även gett möjlighet om ni så önskat att häva köpet på grund av att felet var av väsentlig betydelse för er.

Men i nuläget så har säljaren ersatt er (eller kommer att göra det) för de kostnader ni haft med anledning av demodexen, och hunden är friskförklarad. Säljaren har därmed uppfyllt de krav som ställs på honom i KKöpL. Skulle det visa sig att demodexen återkommer, och inom treårsperioden efter att ni köpte valpen, kommer saken i ett delvis annat läge.

Jag hoppas att er hund får fortsätta att vara frisk från sin demodex och att ni får mycket nöje tillsammans! Det kan förresten vara en ide för er att höra med det norska försäkringsbolaget om det är möjligt att häva reservationen efter en viss tids efter friskförklaringen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare