Hundägares strikta ansvar

Hej!

Jag var ute och gick med min hund som var kopplad och utan förvarning rusade en katt över vägen. Jag var oberedd och tappade kopplet så hunden bet tag i katten och när den släppte igen så levde katten men den hade blivit skadad.

Min fråga är därför om jag kommer bli skyldig att betala veterinärskostnaderna trots att det var en olycka

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundägares ansvar regleras i lagen (https://lagen.nu/2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt 1§ skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Det är med andra ord ägarens skyldighet att ha översikt och ta ansvar för sitt/sina djur.

Enligt 19 § (samma lag) stadgas vidare ett strikt skadeståndsansvar för hundägare, vars hund orsakat skada. Detta innebär att skadeståndsansvar uppkommer även om hundägaren inte varit oaktsam, med andra ord så spelar det ingen roll att skadan uppkom på grund av en olyckshändelse.

Vidare blir reglerna i skadeståndslagen (SkL) tillämplig (https://lagen.nu/1972:207). I lagens mening ses inte katter (eller andra djur) som ”personer” utan som saker vilket innebär att skadorna på katten hör till kategorin sakskada. Enligt SkL 2 kap. 1§ ska den som vållar annan person sakskada, antingen uppsåtligen eller av vårdslöshet, ersätta denna skada. Enligt 5 kap. 7§ SkL framgår att ersättning vid sakskada bland annat omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning samt andra kostnader som uppstått till följd av skadan. Ett exempel på detta skulle kunna vara transport till och från veterinären.

Sammanfattningsvis kan ni därför bli skyldig att utge ersättning för de veterinärkostnader som uppkommit till följd av den skada/skador som er hund orsakat katten.

Hoppas detta var svar på din fråga! Om inte, så är du välkommen att skicka in en ny fråga till oss här på Lawline.

Vänligen,

Jessica KnechtRådgivare