Hundägares skadeståndsansvar

Hej Vår älskade lilla hund blev på det mest brutala sätt attackerad nyligen av en stor blandras hund och vi fick tyvärr låta henne somna in av de skador hon fick. Vi var på semester och hade hyrt husbil, vår hund hade återhämtat sig efter en penicillin kur på 10 dagar och var nu pigg och glad igen,så vi skulle åka på en liten tur som slutade på de mest förskräckliga sätt man kan tänka sig. Glada gick vi längs hamnen och njöt av solen och förbi massa små bodar och en bit bort låg en hamn restaurang. Vi såg en svart hund ligga ner vid sin ägare och tänkte inte mer på det utan gick vidare. Vår hund hade inte ens märkt den då vi var en bit bort. Plötsligt ser jag något i ögonvrån som kommer rusande och flyger på vår lilla vän och slår sitt gap över hennes rygg och slänger henne i luften som ett gosedjur, hon skriker för full hals, vår dotter som höll i bandet släpper då hunden attackerar och börjar gråta och ropa hon med. Jag får tag i hundens huvud och ryter i att släppa och får lös henne, hon fortsätter skrika och jag går upp henne i famnen och håller över bettet där det blöder. Folk i närheten kommer och hjälper oss med telefon till djursjukhuset och vi åker i väg i ilfart. Väl framme efter röntgen får vi det tragiska beskedet att en kota är tradig, ryggraden förskjuten och ingen känsel i bakpartiet...hon måste få somna in....hur kunde detta få hända vår älskade vän som är det gladaste och mest goda och pigga lilla hund man kan tänka sig? Vi har leg på den andre hundägaren och haft en liten kontakt direkt efter, men vad gör man? Vad har vi rätt till? Vi kan aldrig få tillbaka vår älskade vän men just i detta nu så snart efter det inträffade så vill man ha en form av upprättelse. Snälla hjälp oss

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga!

Jag beklagar verkligen det som hänt er hund!

Enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150#P19S1) har ägaren eller innehavaren ett strikt ansvar för skador som en hund orsakar. Det innebär att det inte spelar någon roll om ägaren/innehavaren varit vårdslös eller inte utan denne ska alltid ersätta de uppkomna skadorna. I ert fall ska alltså ägaren till den attackerande hunden ersätta de skador som hunden orsakat.

Skador på en hund räknas i lagens mening som en s k ”sakskada”. I 5 kap 7 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207) framgår vilka kostnader det ska utgår ersättning för.

Eftersom er hund inte avled direkt kan ni kräva ersättning för de veterinärkostnader ni orsakats. Dessutom kan ni kräva ersättning för ”återanskaffningsvärdet” av en ny, likvärdig hund samt för eventuella andra kostnader som uppstått till följd av skadan.

Ni bör i första hand vända er med era krav till den attackerande hundens ägare.

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare