Hundägares ersättningsskyldighet för inbrottstjuvs skada

Jag undrar om jag blir ersättningsskyldig till en person som råkar ut för skada orsakad utav min hund, om denna person gjort inbrott i min lägenhet där jag har skylt uppsatt på dörren, som säger, Varning för Hund. Jag är inte hemma vid inbrottet. mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ägare och innehavare av hund har ett strikt ansvar för de skador som orsakas av hunden, även om det inte är ägaren eller innehavaren själv som har vållat skadan. Det innebär att de som utgångspunkt alltid är skyldiga att ersätta skadan, oavsett vilka omständigheter som föreligger. Detta framgår av Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter 19 § första stycket.

Eftersom det dock går att argumentera att en inbrottstjuv är medverkande till den personskada han lider genom hundens angrepp i samband med inbrottet, särskilt med tanke på att han torde ha sett varningsskylten på dörren, så kan jämkning för hundägarens skadeståndsskyldighet aktualiseras enligt allmänna skadeståndsregler. Detta framgår av Skadeståndslag (1972:207) 6:1 första stycket. Det finns med andra ord goda chanser att skadeståndsskyldigheten blir begränsad eller rentav sätts ned till noll för dig som hundägare i ett sådant fall.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare