Hund dödad av annan hund på hundpensionat

Hej jag undrar om du ni vill hjälpa oss i följande ärende. Vi lämnade iväg våran älskade hund som är en kär familjemedlem och världens snällaste hund till ett hundpensionat där han varit tidigare ett toppen ställe. När vi kommer för att hämta våran hund så säger pensionats ägaren att våran hund är död får en fullständig chock. Vår hund har blivit ihjäl biten av en kamphund inne i ett av hundhusen. Vi är förtvivlade våran hund är världens snällaste och har aldrig ens skällt eller morrar åt en annan hund. Vad ska vi göra ?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Till att börja med beklagar jag verkligen det som hänt er hund!

Enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150#P19S1) har ägaren eller innehavaren ett strikt ansvar för skador som en hund orsakar. Det innebär att det inte spelar någon roll om ägaren/innehavaren varit vårdslös eller inte utan denne ska alltid ersätta skadorna.

I ert fall har skadan uppkommit då er hund varit på ett hundpensionat. Så som jag förstår din fråga befann sig även den attackerande hunden på hundpensionatet. I så fall är det hundpensionatet som är ansvarigt för skadan som den attackerande hunden orsakat eftersom hundpensionatet räknas som ”innehavare” i lagens mening.

Skador på en hund räknas som en s k ”sakskada”. I 5 kap 7 § skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207) framgår vad ersättning för sådan skada ska omfatta. Eftersom er hund avled av skadorna kan det bli aktuellt med ersättning för den kostnad som uppkommer för er att skaffa en ny, likvärdig hund samt eventuella andra kostnader till följd av skadan.

Ni bör i första hand vända er till hundpensionatet med era krav eftersom det är de som är skyldiga att ersätta era skador.

Med vänliga hälsningar,

Anna AlfredssonRådgivare