Hotfull tillsägelse om rättelse från styrelsen i Brf?

I min brf har styrelsen ovanan att hota med kronofogden. Inga personliga samtal, inget brev, inget telefonsamtal. För småsaker sänds rekommenderade brev med följande innehåll: Ni anmanas att utan dröjsmål vidta rättelse. Om inte kan nyttjanderätten förverkas och ni sägs upp för avflyttning. Ni kan i sådant fall avhysas från lägenheten och bostadsrätten tvångsförsäljas genom kronofogdens försorg. Exempel på småsaker: Stått på gångvägen med bilen för i och urlastning. Skruvat på bilen när den står på hyrd p-plats. Slänger ut cigarettfimpar från balkongen. Lämnar skräp bredvid återvinningsbehållarna. Är det tillåtet att uttrycka sig så drastiskt för i mitt tycke rena ordningsfrågor? En granne funderar på att polisanmäla styrelsen, kan man göra det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som gäller för hyresförhållanden hittar vi i 12 kapitlet i Jordabalken, som vanligtvis kallas för Hyreslagen. I 25§ (se https://lagen.nu/1970:994#K12P25S1) återfinns reglerna om hyresgästens ordningskrav. I paragrafen framgår att hyresgästen i sin användning av lägenheten ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i en grad som kan vara skadliga för deras hälsa och att deras boendemiljö i övrigt inte försämras på ett sätt som skäligen inte borde tålas. Vidare ska hyresgästen se till att ordning, sundhet och gott skick bevaras inom fastigheten. Detta innebär alltså att hyresgästen dels har en skyldighet att inte störa sin omgivning på ett sätt som inte bör tolereras och dels att hyresgästen måste se till att hålla en god ordning och renlighet i boendemiljön. Tillfälliga störningar som enstaka fester eller kortvarig oordning får accepteras, men inte om det sker återkommande eller ihållande.

Om en hyresgäst misslyckas med att upprätthålla de krav som ställs, så framgår det av 2st i paragrafen att hyresvärden ska ge hyresgästen en tillsägelse att störningarna genast ska upphöra samt underrätta socialnämnden i kommunen om störningarna. Dessa tillsägelser sker vanligen genom att hyresvärden skickar ett brev till hyresgästen.

Den formulering som ni beskriver att er brf använder i sina brev kan tyckas onödigt drastisk, men är i själva verket nästan direkt tagen från lagtexten. I 42§ (se https://lagen.nu/1970:994#K12P42S1) så stadgas det att hyresrätten förverkas och att hyresvärden är berättigad att säga upp hyresavtalet i förtid om hyresgästen inte uppfyller sin skyldighet enligt lagen. I 6p i paragrafen framgår det att detta gäller för överträdelser mot 25§ (den som har beskrivits ovan). Detta innebär således att hyresvärden har rätten att säga upp hyresgästen om denne inte vidtar rättelse efter tillsägelsen och att hyresrätten i och med detta blir förverkad.

I slutet av 42§ framgår det dock att denna möjlighet till förverkande inte gäller om det som ligger hyresgästen till last är av ringa betydelse. Vilka överträdelser som ska anses vara av ringa betydelse är en bedömningsfråga som inte har ett enkelt och gemensamt svar, utan får bedömas från fall till fall. Att stanna med bilen för en tillfällig urlastning är troligen av ringa betydelse, medan ett beteende som innefattar kastande av fimpar från balkongen möjligen kan ses som tillräckligt allvarligt om det drabbar någon av de andra boende på ett negativt sätt. Klart står oavsett att de överträdelser som inte är av ringa betydelse ger er brf en rätt att ge er en tillsägelse om rättning för detta enligt 25§ och 42§. Hyreslagen nämner visserligen ingenting om avhysning och tvångsförsäljning av lägenheten, men även detta är en möjlig följd av att hyresrätten förverkas och endast ett konstaterade av de värsta tänkbara konsekvenserna (se https://lagen.nu/1981:774#K16P1S1 om reglerna för avhysning i Utsökningsbalken).

Utsikterna för att polisanmäla styrelsen för dessa brev är väldigt små. För att det ska vara fråga om exempelvis olaga hot enligt 4:5 i BrB (se https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1) så krävs det att styrelsen hotar med brottslig gärning som är ägnad åt att framkalla allvarlig fruktan för den hotades egen eller närståendes säkerhet till person eller egendom. Detta faller redan på det första rekvisitet, eftersom att det inte sker ett hot om en brottslig gärning då de endast följer bestämmelserna och formuleringarna i hyreslagen.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare