FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga08/08/2017

Hotellpersonal bokade 17-åring trots 18-årsgräns - rätt att neka incheckning?

Hej! Jag har bokat hotellrum på ett svenskt hotell och jag är 17. Jag bokade via telefon och frågade dessutom om det gjorde något att jag var 17, men han jag pratade med visste ej ändå genomförde han bokningen. Jag såg precis att det stog på deras hemsida att man måste vara 18 för att boka. Vad har jag för rättigheter om hotellet nekar min inchecking?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om han har bokat in dig så lär det inte vara några problem när du kommer dit och om det blir det - stå på dig!

Fullmakt

Enligt 11 § avtalslagen har hotellpersonalen som du pratade med fullmakt att agera som företrädare för hotellet. När han ingick i avtal med dig via telefon så har du haft anledning att lita på att han har befogenhet att göra detta och då spelar det ingen roll om han skulle sakna denna befogenhet egentligen, t.ex. genom en 18-årsgräns i deras regler.

11 § 2 stycket avtalslagen säger dock att om du har haft anledning att tro att han handlar utanför sin befogenhet men ändå låtit det ske så är ert avtal inte giltigt. Det är en tolkningsfråga om det är relevant här eller inte men du bör i så fall argumentera för att om han inte kunde boka in en 17-åring så skulle han inte göra det. Eftersom han bokade in dig, så hade du anledning att lita på honom.

Om de vägrar checka in dig

I första hand bör du förklara för dem att de måste checka in dig pga avtalslagen eftersom han som bokade dig agerat med fullmakt. Stå på dig här. Om de fortfarande inte släpper in dig så finns det inte mycket du kan göra på plats och det är onödigt att driva en rättsprocess om. Det gör inte mycket nytta för dig att få pengarna tillbaka eftersom att du måste ha boende. Du bör istället kräva att de ersätter dig genom att ordna boende åt dig på annat hotell som inte har 18-årsgräns. Tror som sagt inte att du kommer ha problem att bli in-checkad i vanlig ordning om de bokat in dig från första början men det är bra att du kollar dina rättigheter så att du kan stå på dig om det behövs.

Trevlig resa och tveka inte att vända dig till Lawline nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare