Höjning av SGI under pågående ersättningsperiod

Hej jag har en fråga ang höjning av föräldrarpenning under pågående föräldrarledighet.

Min fru är föräldrarledig och har sedan den 1 januari 2015 påbörjat ett helgjobb vid sidan av föräldraledigheten. Hon har idag SGI-skydd då vår son är under 1 år. Min/vår tolkning av hur försäkringskassan skall handlägga ärendet är att sgi skall grunda sig på båda anställningarna och i vårt fall då höjas då min fru nu har högre årsinkomst.

Försäkringskassan avslår med motiveringen att min fru inte anses kommer att arbeta på båda arbetsplatserna på samma gång. De menar att hon kan få en höjning först när hon arbetar fysiskt på båda arbetsplatserna samtidigt. De hänvisar till 25 kap 3§ andra stycket samt 26 kap 9§ samt vägledning sgi 2.2 varaktig inkomst av förvärvsarbete.

Vi å vår sida hänvisar till text i försäkringskassans vägledning punkt 8.1.6 När kan sgi höjas under pågående ersättningsperiod.

Vi hänvisar också till punkt 7.1.2 där man kan läsa hur försäkringskassan skall utforma sin utredning för att kunna utreda om den försäkrade verkligen skulle ha haft den högre inkomsten vid arbete (vilket hon har, jobb nr 2 pågår ju parallellt med föräldrarpenningen.

Så min fråga är följande, finns det tidigare domar prövade på just att få höjd sgi under pågående ersättningsperiod när man har skaffat ett extra jobb under förädrarledigheten med avsikt att stadigvarande jobba där (från 2015 och framåt skall hon ha 2 jobb)

Er juridiska tolkning av våra 2 olika bedömningar av detta ärende?

Patrik

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

SGI

Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) är enligt 25 kap 2 § Socialförsäkringsbalken (SFB) den årliga inkomst i pengar som en försäkrad kan antas komma att tills vidare få för eget arbete antingen

1. som arbetstagare i allmän eller i enskild tjänst (inkomst av anställning), eller2. på annan grund (inkomst av annat förvärvsarbete).

Vidare krävs enligt 25 kap 3 § SFB för att den försäkrades årliga inkomst:

1. kommer från arbete i Sverige,2. kommer från arbete som kan antas vara under minst sex månader i följd eller vara årligen återkommande, och3. kan antas uppgå till minst 24 procent av prisbasbeloppet.

SGI-skydd

Enligt 26 kap 9 § SFB kan den försäkrade erhålla det som kallas SGI-skydd, vilket innebär att den SGI för tid då den försäkrade gör avbrott i sitt arbete kan beräknas med utgångspunkt i förhållandena närmast före avbrottet. SGI-skyddad tid godkänns endast vid ett antal angivna skäl, nämligen vid studier, periodiskt ekonomiskt stöd eller arbetsmarknadspolitiska åtgärder, graviditet eller föräldraledighet, plikttjänstgöring samt annan militär utbildning och tjänstgöring eller etableringsinsatser.

Ändring av SGI under pågående ersättningsperiod

Å ena sidan finns det inte något uttryckligt stöd i SFB för att höjning skulle kunna ske av ett skyddat SGI under en pågående ersättningsperiod. Å andra sidan finns inte heller stöd för motsatsen, d.v.s. att höjning inte skulle kunna ske.

I praxis har höjning främst tillåtits vid icke-planerade uppehåll i förvärvsarbetet så som t.ex. sjukledighet och då höjningen varit avtalad innan frånvaron. Vidare har ställts upp som krav för höjning att den försäkrade kunnat visa att inkomsthöjningen är varaktig (d.v.s. samma krav som ställs upp i 25 kap 3 § p.2 SFB). Även om 6-månadersregeln inte uppfylls kan en höjning tillåtas. Så skedde i Kammarrrätten i Jönköpings dom av den 8 maj 2012 där en kvinnas SGI höjdes trots att hon endast arbetat 3 månader i följd med en högre lön än den som legat till grund för tidigare SGI.

När det gäller planerad ledighet, så som föräldraledighet, har domstolarna varit sparsamma med att godta höjning av SGI. I ett fall som refereras i Försäkringskassans handledning, FÖD 1582-1992 nekades en kvinna som under föräldraledighet från sitt ordinarie heltidsarbete, påbörjade ett extraarbete höjning av sitt SGI med motiveringen att hon inte efter föräldraledigheten skulle komma att ha inkomster från båda dessa arbeten. Det finns även ett flertal förvaltningsrättsdomar på området som ger uttryck för att en inkomstökning under pågående föräldraledighet inte medför höjning av SGI.

Slutsats

Sett till praxis på området är min bedömning att möjligheterna att få din frus SGI till följd av de av dig angivna omständigheterna. Med detta sagt kan dock poängteras att, i och med att denna fråga inte är detaljreglerad i lag, det kan vara värt ett försök att överklaga om ni har möjlighet att bevisa att båda anställningarna kommer att innehas efter föräldraledigheten. Om avtalet om helgjobbet ingicks innan föräldraledigheten är detta något som bör framföras i ett ev. överklagande.

Om ni är intresserade av kvalificerat juridiskt biträde vis samband med ett ev. överklagande kan vi erbjuda detta genom vårt professionella juristteam. Skicka i så fall era kontaktuppgifter till radgivning@lawline.se så återkommer vi.

Lawline Rådgivare