Höjning av hyra

Jag har bytt hyresvärd fyra gånger på två år. Får den nya hyresvärden chockhöja hyrorna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om hyra av bostad och lokal hittas i 12 kap. jordabalken (1970:994) (JB).

Höjning av hyra kan genomföras genom individuella förhandlingar mellan hyresvärden och varje hyresgäst eller genom kollektiva förhandlingar. Kollektiva förhandlingar blir aktuella när lägenheten omfattas av ett kollektivt förhandlingssystem. Detta innebär att hyresvärden i såna fall måste förhandla med en organisation som representerar hyresgästerna.

Enligt 12 kap. 54 § JB krävs det att hyresvärden skriftligen meddelar hyresgästen om att han/hon vill ändra hyresvillkoren. Om en överenskommelse inte kan träffas, har han/hon rätt att ansöka om ändring av hyresvillkoren hos hyresnämnden. Ansökan får lämnas tidigast en månad efter att meddelandet har lämnats till hyresgästen.

Se 12 kap. 54 JB, https://lagen.nu/1970:994#K12P54

Hyresnämnden avgör tvisten genom att bedöma vad som är skälig hyra för lägenheten, enligt 12 kap. 55 § JB. Enligt bestämmelsen kan inte hyran ses som skälig om den är påtagligt (ca 2-5 %) högre än hyran för andra lägenheter på orten, som med hänsyn till bruksvärdet, är likvärdiga. Vid bedömning av en lägenhets bruksvärde tar man hänsyn till en mängd faktorer: lägenhets storlek, tillgång till hiss, tvättstuga, modernitet, allmänt läge, avstånd till kommunikationer m.m.

Se 12 kap. 55 §, https://lagen.nu/1970:994#K12P55

För att sammanfatta så kan inte hyresvärden höja hyran till en oskälig nivå, utan att meddela dig som hyresgäst eller ev. en organisation som representerar dig som hyresgäst.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare