Höja hyra för ny hyresgäst?

Vi har sagt upp våran lägenhet och har då 3månaders uppsägning, vi vill flytta ut 1 månad tidigare och har hittat en lämplig hyrestagare, vilket va ok att hitta av hyresvärden.

Han ville ha lägenheten men fick höra att hyran skulle höjas från 5895:- till 6700:- är det rätt av hyresvärden att göra en sådan höjning?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar frågan som att hyresvärden har sagt att hyran kommer att höjas för den hyresgäst som flyttar in efter att ni har flyttat ut.

Hyresbeloppet bestäms på två olika sätt, antingen genom:

- att hyresvärden och den potentiella hyresgästen avtalar om hyresbeloppet eller

- att hyresavtalet innehåller en förhandlingsklausul enligt hyresförhandlingslagen och bestäms genom en överenskommelse mellan en hyresvärds- och hyresgästorganisation. (12:19 JB)

Den nya hyresgästen kommer att få ett annat hyresavtal än det ni har, vilket innebär att hyresvärden får höja hyran för den nya hyresgästen om det framgår av avtalet.

Med andra ord finns det inget hinder mot att er hyresvärd vill ha en högre hyra för en ny hyresgäst, även om det dessvärre blir till er nackdel genom att den potentiella hyresgästen tappar intresset.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare