Hitta gamla testamenten

Hej,

Är även intresserad av att känna till Marcus Wallenbergs testamente. Tack på förhand.

Mvh Björn Hessle

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Du har skickat in flera frågor om hur man kan hitta gamla testamenten, detta kan dock vara problematiskt. Det är nämligen så att vissa juridiska dokument behöver registreras för att vara gällande, t ex äktenskapsförord. Testamenten behöver dock inte registreras för att vara gällande och det finns därför inget officiellt ställe som tar emot alla testamenten som skrivs. Ett testamente kan alltså lika gärna ligga i en enskild persons bankfack som hos dennes jurist.

Det har förts diskussioner ifall man skulle införa ett nationellt register för testamenten men detta har alltså inte skett så nu får man försöka höra med släkt och vänner för att reda ut ifall personen ifråga skrev ett testamente. Ifall testamentet har lämnats till en jurist (t ex Familjens Jurist) så kommer testamentet lämnas ut till dödsboet inom 30 dagar efter dödsfallet.

Tyvärr kan jag därför inte hjälpa dig hitta ett specifikt testamente.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare