Hindersprövning

Hej!

Kan två asylsökande gifta sig i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Före ett äktenskap ska ingås i Sverige görs en hindersprövning av skatteverket. Denna görs genom att man fyller i en blankett som därefter lämnas in till skatteverket. Då hindersprövning sker kontrolleras att ingen utav personerna som ska gifta sig är under 18 år, att man inte är släkt eller giftermål redan föreligger med någon annan person, Detta görs enligt reglerna i Äktenskapsbalken 3 kap.

Beroende på om ni inte är folkbokförda i Sverige måste ni vidare även besöka ett servicekontor i samband med inlämnandet av ansökan och hindersprövning, där identitet ska styrkas med pass.

Mer information samt blanketter hittar ni på skatteverkets hemsida här.

För mer hjälp i ärendet hänvisar jag er till Lawlines premiumtjänst genom att klicka på fliken "boka tid med jurist" ovan.

Hoppas svaret hjälpte dig. Ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare