Hinder mot giftermål i Sverige

Hej!

Jag ar svensk medborgare bosatt (och mantalskriven) i Spanien, min blivande fru ar grekisk medborgare bosatt i Schweiz. Jag undrar om vi kan gifta oss borgligt i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Det faktum att ni inte bor i Sverige eller att din blivande fru inte är svensk medborgare utgör inget hinder mot att ingå äktenskap i Sverige. Dock måste ni innan vigseln skicka in en ansökan om hindersprövning till Skatteverket. Syftet är att Skatteverket ska kontrollera att det inte föreligger hinder mot äktenskap. För att ingå äktenskap i Sverige måste följande krav vara uppfyllda:

1. Ni båda är över 18 år

2. Ni är inte nära släkt

3. Ni är inte gifta/registrerade i partnerskap med någon annan (förbud mot månggifte).

En skillnad gäller för er som inte är bosatta i Sverige jämfört med de som är det. Eftersom ingen av er är folkbokförd i Sverige och endast en av er är svensk medborgare måste ni båda, i samband med att ni lämnar in ansökan om hindersprövning, komma in till ett av Skatteverkets servicekontor för att bekräfta er identitet. Ni måste där även lämna in ett intyg om ert civilstånd utfärdat av behörig myndighet i respektive land ni är bosatta i (detta för att Skatteverket ska kunna försäkra sig om att punkt 3 ovan är uppfylld).

I övrigt är det inga konstigheter. Vill du läsa mer om vad som gäller vid giftermål och vilka blanketter som ska skickas in kan du gå in på Skatteverkets hemsida. Vill ni ha hjälp att upprätta t.ex. äktenskapsförord kan ni göra det genom våra skräddarsydda avtalstjänster här. Lycka till!

Viktor LennartssonRådgivare