Hinder att starta ideell förening samt fråga om denna kan motta gåva

Finns det några juridiska hinder för att jag och mina 6 syskon startar en Ideell förening vars syfte är att bedriva fiske, friluftsaktiviteter, samt bevara den Norrländsk matkulturen?. Om inte, finns det några juridiska hinder för att en sådan föreningen i så fall tar emot ett fritidshus i Norrland som gåva via ett gåvobrev där huset via föreningens stadgar endast får användas i föreningens syfte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns inget juridiskt hinder för att ni ska kunna starta en ideell förening. Det finns inget krav att registrera föreningen hos någon myndighet. Om ni vill att föreningen ska få ett organisationsnummer måste ni däremot anmäla detta till skatteverket som då registrerar föreningen. Om föreningen kommer vara näringsdrivande kan ni också anmäla den till bolagsverket för att få skydd för föreningens namn.

För att kunna inneha tillgångar måste man vara en person, fysisk eller juridisk. En ideell förening uppfyller villkoren för att vara en juridisk person om den:

1.  Bildats av minst tre personer

2.  Antagit stadgar

3.  Tillsatt styrelse

Det finns ingen lag för ideella föreningar som motsvarar den om ekonomiska så informationen hittar du främst på andra sätt, jag rekommenderar att läsa på bolagsverkets och skatteverkets hemsida.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare