FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/05/2015

Hets mot folkgrupp att bära nazistsymboler på fest?

Hur ser lagen om hets mot folkgrupp på bärandet av nazistsymboler i ett slutet sällskap på en maskeradfest? Får man exempelvis bära SS-uniform med synliga swastikor, förutsatt att man inte har som syfte att sprida hat?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

I brottsbalkens 16 kapitel 8 § finns bestämmelsen om hets mot folkgrupp. Den bestämmelsen har i rättsfallet NJA 1996 s. 577 använts för att döma en person som på allmän plats burit märken på sin klädsel med anknytning till nazismen. Då resonerade högsta domstolen att den som bär dessa symboler delar den ideologin och således visar att de har vissa värderingar om judar.

Med meddelande menas även att bära symboler som sprider visst budskap.

I NJA 1999 s. 702 fälls den åtalade inte eftersom att hen fäller uttalandena till bara två personer, där har ansetts att det krävts att viss grupp faktiskt tar del av uttalanden. Numera har man tagit bort kravet på att uttalandet ska spridas bland allmänheten eller göras offentligt. Nu räcker det att meddelandet har spridits. Så fort som ett fåtal människor nås av meddelandet så anses det har spridits. Om du bär symbolerna på en fest kommer nog detta kravet anses uppfyllt. Även att lägga upp bilder på internet (t.ex. att lägga upp bilder på facebook kan blir aktuellt vid en fest) borde innebär att ett meddelande sprids som avses i regeln.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare