FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/07/2015

Hemlig telefonavlyssning

Hej

Min syster gick till familjhem.dom tvingade henne ditt. Nu utredar dom ang Beetande o så där.

Min fråga är kan dom spela in våra samtal mellan dom utan att vi blev medvetna om det?

Kan dom spela in våra samtal mellan mig o t ex pappa mamma eller syskon?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Hemlig telefonavlyssning är ett tvångsmedel. Tvångsmedel är något som polis eller åklagare får använda i vissa fall, om det föreligger misstanke om brott. Någon/några i er familj ska alltså vara misstänkta för ett brott för att det ska vara lagligt att i hemlighet spela in era telefonsamtal. Det är dock endast vid misstanke om vissa, i rättegångsbalken nämnda, brott som detta tvångsmedel kan användas. Se 27:18 och framåt i rättegångsbalken för att se vilka brott det gäller.

Linn Kanter PergamentRådgivare