Hemfridsbrott trots delägare i fastigheten?

Hej Jag äger tillsammans med min föredetta en villa som jag själv bor kvar i efter vår separation. Vi delar på lånen och ska dela på en del andra kostnader som vi kommit överens om, men så har det inte blivit. Vi bestämdde oss för att separera för 3 år sedan och han flyttade ut en helg när jag inte var hemma för ca 2,5 år sedan. Han hade haft kompisar där och hjälpt honom packa. Dvs att för mig okända människor har varit och tagit i mina saker. Otrevlig känsla, men jag har kommit över den. Nu har det hänt igen. Huset har varit till salu i 2,5 år, men det senaste halvåret har jag bestämt mig för att ligga lågt med försäljningen. En kompis till min föredetta ville komma och titta på huset. Det är ok, men jag kunde inte den dagen. Min föredetta sa att han skulle visa huset och jag sa nej. När jag kommer hem lite tidigare än beräknat, möter jag min föredetta på väg därifrån. Jag stannade och frågade om han hade visat huset och han svarade ja. Jag blev jättearg och ledsen över att han inte respekterar vad jag sagt och att han tagit in 2 okända människor i mitt hem. Min fråga är nu om detta är ett brott mot min hemfrid eller kan han komma och gå som han vill eftersom han är delägare (han är inte skriven på adressen)?

Lawline svarar

Hej!

För att det ska vara möjligt att tala om hemfridsbrott krävs det att gärningsmannen olovligen har inträngt (eller kvarstannat) i annans bostad (se Brottsbalken 4 kap. 6 §). Här är det alltså vems bostad det är som är relevant, inte vem/vilka det är som äger fastigheten där bostaden finns. Det är uppenbart att din f.d. inte bor i huset längre, men att du gör det. Därför har han inträngt i "annans bostad". Nästa fråga är om han gjort det "olovligen". Förutom att han faktiskt inte hade tillåtelse att gå in så krävs också att han insett att han saknade tillstånd. Att han hade nyckel kan i och för sig tala för att han trodde sig ha tillstånd att gå in i huset. Jag tycker dock att situationen, så som du beskriver den, tyder på att han har insett att tillstånd saknades. Det är alltså mycket möjligt att han har gjort sig skyldig till hemfridsbrott genom sitt handlande.

Lagrum finns https://lagen.nu/1962:700

Med vänliga hälsningar,

Miranda LymeusRådgivare