Hemfridsbrott, stöld och ofredande

Hej! Jag undrar om mitt ex gjort sig skyldig till hemfridsbrott när han sent en kväll tog sig in genom min olåsta ytterdörr när jag låg o sov på soffan. Plötsligt stod han i vardagsrummet o var hotfull o sa att jag skulle sluta terrorisera honom via mess. Jag har bara frågat honom när han ska betala för gemensamma lån som vi var överens om när han flyttade o som han inte betalade när det var sagt att han skulle betala. Pga att han inte betalar så har jag fruktansvärt svårt att klara mig varje månad. Anledningen att han kom var att han skulle hämta delar av sina grejer som fanns i källaren. Men vi hade inte bestämt någon tid o han kom oanmäld mitt i natten för att hämta sina grejer. Jag blev som nyvaken både chockad o rädd när han plötsligt stod där i vardagsrummet o var förbannad. Han hade knackat på fönster o dörr utan att jag vaknat men inte använt ringklockan för då hade jag vaknat lättare. Han gick sen direkt in i vårt förra gemensamma sovrum o ryckte åt sig en tv som han sagt att jag fick behålla. Han rotade runt i mina lådor o tog även med sig en hårklippmaskin som jag fått av hans mor. Undrar om han gjort sig skyldig till hemfridsbrott o stöld. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om någon tar sig in i en annans bostad utan att ha tillåtelse att göra det rör det sig om hemfridsbrott, 4 kap. 6 § första stycket brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1). Ditt ex fick alltså inte ta sig in i din lägenhet såvida ni inte innan har kommit överens om att han får det.

Angående sakerna han tog kan det röra sig om stöld om han avsiktligen tog sakerna utan tillåtelse för att tillägna sig dem trots att han vet att du äger tvn och hårklippmaskinen, se 8 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K8P1S1). Om han istället menar att du inte har fått sakerna utan att han äger dem har han inte haft för avsikt att ta någonting som är ditt.

Förövrigt kan det ses som ett hänsynslöst beteende att rota bland någon annans grejer, i det här fallet i dina lådor. Det kan i det fallet röra sig om ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1).

Sammanfattningvis har ditt ex begått hemfridsbrott. Även möjligtvis stöld och ofredande.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare