Hemfridsbrott, mamman nekar sonens flickvän

Hej! Min pojkvän bor hos sin mor i en lägenhet och har också sin adress hos henne (alltså INTE c/o). Hon och jag har aldrig haft en bra relation även fast jag och hennes son har varit tillsammans i över två år! Nu är jag inte längre välkommen att sova hos honom ens för en natt, har hon rätt till att neka honom att ha mig där? Hon hyr lägenheten av företag men han är ju inskriven där, borde det då inte vara så att han har rätt till vilka besökare han vill samt låta vilka han vill sova kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När flera personer bor i en lägenhet räcker det med att en av personerna motsäger sig att ha en gäst där, i det här fallet att mamman inte vill att du ska sova över. I det fall du är i lägenheten när hon säger att du inte är välkommen och du inte lämnar lägenheten, räknas detta som hemfridsbrott, 4 kap. 6 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1. Det här gäller även fast din pojkvän tillåter dig att vara i lägenheten.

Svaret är helt enkelt att nej, din pojkvän kan inte ha vilka besökare han vill och låta dessa sova över om hans mamma säger nej.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare