Hemfridsbrott - att olovligen intränga eller kvarstanna i en annans bostad

Hej

Har en fråga gällande hemfridsbrott..Jag och min sambo bor i villa, ska sälja och flytta isär. Bor fortfarande under samma tak. Läget är väldigt infekterat. Hon va otrogen och hennes nya kille dyker bara upp i huset..utan att jag vill det. Kan jag ringa polisen och få han avhyst härifrån?Det är mitt hem (hälften) fortfarande ..Vill inte att han ens sätter sin fot på tomten. Vad ska/får jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hemfridsbrott enligt Brottsbalken 4 kap. 6 § anses begånget ifall en gärningsman "olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad". Att olovligen intränga i en annans bostad kan innebära till exempel att tvinga sig in när den boende inte öppnar dörren efter att gärningsmannen ringt på dörrklockan. Att olovligen kvarstanna kan också utgöra hemfridsbrott. En person kan initialt ha varit i bostaden lovligen men därefter ha kvarstannat i bostaden olovligen efter att den boende uppmanat personen att gå därifrån. Även om flera personer tillsammans bor i en bostad räcker det med att en av dessa ber en gäst som inte bor där att ge sig av och denne person vägrar, för att det ska anses som hemfridsbrott.

Den som döms för hemfridsbrott riskerar att få betala böter. Om brottet anses grovt kan istället fängelse i högst två år bli aktuellt, se samma bestämmelse som ovan.

Jag råder dig att kontakta polisen.

Vänligen,

Anastasia MatveevaRådgivare