Hemfridsbrott

Dotterns kille tar sig i min lägenhet när jag är på semster. Hon har bara adress hos mig, eftersom hon inte har någon lägenhet. Han hotar henne att hon får välja honom eller kaninen. Dränker sedan kaninen i badkaret. Är det hemfridsbrott?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det allra första ni bör göra om ni inte redan har gjort det är att kontakta polisen om händelsen.

Hemfridsbrott (här) är när pojkvännen tar sig in i din bostad utan att du vill det, vilket på din beskrivning är vad som har hänt.

Olaga hot (här) är när någon hotar en annan människa om brottslig gärning, vilket det kan vara när pojkvännen ber din dotter att välja mellan honom och kaninen för att sedan faktiskt döda kaninen. Själva dödandet av kaninen kan röra sig om ofredande (här) men eventuellt även egenmäktigt förfarande (här).

När en pojkvän beter sig på detta vis, så kan det i vissa fall utgöra kvinnofridskränkning (här) eller olaga förföljelse (här). För dessa brott behöver man ha begått flera brott emot en person, vilket det kan vara fråga om här.

Mitt råd till er är att ni, som nämnt ovan, kontaktar polisen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med varma hälsningar

Terese VestergårdRådgivare