Hävningsrätt vid fel på vara vid konsumentköp

Jag har fått igenom en reklamation av en vara köpt av en näringsidkare, som inte uppfyllde kraven. Företaget erbjuder en ny, likadan, produkt. Då jag ska flytta utomlands och denna produkten borde gått med transport i november, önskar jag häva köpet. Är detta rimligt enligt lag?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Vid fel i vara ska säljaren i första hand avhjälpa felet eller se till att du får en ny vara. För att du ska få häva köpet krävs däremot att felet i varan är av väsentlig betydelse för dig. Frågan om felet är av väsentlig betydelse ska avgöras utifrån din synpunkt. Med andra ord beror allting på just din situation i förhållande till varan. Eftersom jag inte vet vad det är för vara som du har köpt, är de svårt att bedöma detta. Det talar dock start till din fördel att flyttlasset redan har gått, om det skulle innebära en stor olägenhet för dig att transportera varan på annat sätt. Isåfall talar mycket för att hävningsrätt enligt ovan föreligger. Som sagt beror detta ytterst på vilken typ av vara det är fråga om, och i vilket syfte etc du behöver den.

Observera att detta är en bedömning enligt konsumentköplagens regler, och att dessa inte hindrar att ditt avtal med säljaren innehåller villkor som är mer förmånliga för dig.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare