Hävningsrätt vid reaköp

Upphör hävrätten i 29§ KköpL vid reaköp av en felaktig vara enligt 16§ st3 punkt 3, "om varan i något annat avseende avviker.." samt "inte överensstämmer med marknadsföring/produktmärkningen "They are positively superior", "Quality never goes out of style" 19§ st 2 KköpL?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

Om jag tolkar din fråga rätt så undrar du huruvida hävningsrätten i konsumentköplagen består även i fall då varan är köpt på REA?

Jag skall försöka reda ut några oklarheter kring s.k "reaköp".

Det är vanligt att en näringsidkare tar bort möjligheter för "öppet köp" och "bytesrätt" när en vara är köpt till nedsatt pris. Dessa nämnda möjligheter är inga rättigheter enligt lag, utan något som snarare blivit sedvanligt inom detaljhandeln idag. Således är de även något säljaren kan ta bort hur hen vill.

Hävningsrätten däremot kan inte gå förlorad enbart på den grund att varan i fråga är köpt på REA. Uppfyller din införskaffade vara kriterierna för att den skall ses som felaktig enligt konsumentköplagen, kan du alltså häva köpet. Dock har säljaren rätt att först avhjälpa felet eller omleverera varan, se 26 § konsumentköplagen.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare