FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/11/2014

Hävning vid lämnande av felaktiga uppgifter före köpet

Hej!

Hur är det med fel i annonsen vid bilförsäljning som privatperson?

Jag har råkat skriva att det är antispinn fast den inte har det. Köparen provkör, tittar på bilen och köper den. Vi pratar aldrig om någon antispinn. Sedan ringer han och vill häva köpet efter 24tim pga att det inte finns någon antispinn i bilen? Kan han det?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

I den här fallet blir köplagen tillämplig.

Fel föreligger om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet (18 § köplagen). Dessa förutsättningar är troligtvis uppfyllda i den föreliggande situationen.

Har köparen före köpet undersökt varan får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen (20 § köplagen). Jag kan tyvärr inte bedöma om köparen under provkörningen borde ha märkt att bilen saknade antispinn, utan det är något som du får avgöra.

Köparen får häva köpet på grund av fel, om avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för honom och säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 § köplagen). Huruvida detta är uppfyllt eller ej är svårt att besvara endast utifrån uppgifterna i din fråga, men det är tänkbart att en domstol hade funnit att det föreligger förutsättning för hävning i det här fallet.

Om hävning inte blir aktuellt har köparen istället rätt att kräva prisavdrag (37 § köplagen).

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare