FrågaKÖPRÄTTÖvrigt23/04/2016

Hävning vid köp av bostadsrättsradhus

Ett köp av ett bostadsrättsradhus måste nu avbrytas på grund av separation efter 4 veckor från de att köpeavtalet signades.

Kan vi häva köpet?

Vad blir vi skyldiga i straff?

Vad kan mäklaren kräva?

Vad kan säljaren kräva?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din problematik och förhoppningsvis kan jag ge dig hjälp och vägledning i denna svåra situation som ni hamnat i. Om ett kontrakt har skrivits är det givetvis svårare för dig som köpare att dra sig ur, men det beror också på om kontraktet är villkorat eller inte. Säljaren kan ställa upp villkor som inte blivit uppfyllda och i ett sådant fall kan köparen dra sig ur utan att betala något. Det kan till exempel finnas villkor om att det ska skett en godkänd besiktning för att köpet ska gå igenom eller att du som köpare ska ha sålt ditt nuvarande boende först. Om det inte finns med, exempelvis sådana villkor, kan du som köpare bli ersättningsskyldig för de ekonomiska förluster och de kostnader som drabbat säljaren. Det bästa för dig vore alltså att kontraktet är villkorat. Detta tycker jag att du ska kontakta din mäklaren om.

När jag nu ska besvara frågan om vad ni kan bli skyldiga ska jag vara väldigt försiktig, eftersom jag vet väldigt lite om denna affär. Den ekonomiska ersättning som ni kan bli tvungen att betala säljaren är först och främst handpenning som fungerar som en slags garanti. Det är en del av denna handpenning som också kan bli en del av mäklarens arvode i fråga om ekonomisk ersättning. Kontakta din mäklare för att ta reda på mer om kontraktet och om det finns särskilda villkor som skulle vara till fördel för dig och till nackdel för säljaren.

Jag önskar dig lycka till! Tveka inte att höra av dig igen om något var oklart eller om du vill ha svar på fler frågor eller funderingar.

Nathalie ByströmRådgivare