FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/01/2014

Hävning och skadestånd vid fel i vara.

Hej. Jag har köpt en 50 m3 rostfri silon i Bollnäs. Jag pratade med säljaren och han sa att bredden på silon var 3.05 m. Min lastbilschaufför pratade också med honom och fick höra samma sak. När vi kommer dit är silon 3.5 m. Vilket innebär att den måste ha specialtransport. Vi har alltså åkt 42 mil i onödan. Silon har jag redan betalt. Kan jag häva köpet och ev få halva kostnaderna betalt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår ifrån att du köpt varan (silon) i egenskap av näringsidkare och kommer därför att tillämpa köplagen (https://lagen.nu/1990:931). Om du som privatperson köpt varan från en annan privatperson tillämpas samma bestämmelser. Om du däremot köpt varan i egenskap av konsument av en näringsidkare ska konsumentköplagen (https://lagen.nu/1990:932) tillämpas istället - du får gärna återkomma om så är fallet.

Av 17 § 1 st. följer att varan i fråga om art, mängd, kvalité, andra egenskaper och förpackning ska stämma överens med vad som följer av avtalet. En vara som inte stämmer överens med avtalet är i köplagens mening behäftad med fel, 17 § 3 st. Vid bedömningen om fel föreligger tar man utgångspunkt i den information som parterna muntligen eller skriftligen lämnat. Eftersom säljaren sagt att silon är 3,05 är en avvikelse från det måttet att betrakta som ett fel.

Om varan är felaktig och det inte beror på köparen får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd, 30 §. Notera dock att köparen måste meddela säljaren (reklamera) att varan är felaktig inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet för att kunna åberopa att varan är felaktig, 32 §.

Hävning är inte en "primär påföljd" vilket innebär att det är först när avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga, eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, som köparen får häva köpet, 37 §. För att kunna häva köpet måste dock avtalsbrottet (dvs. felet) vara av väsentlig betydelse för köparen, 39 §. Säljaren ska dessutom insett, eller bort inse, att felet är av väsentlig betydelse för köparen. Köparen ska även meddela säljaren att han vill häva köpet, 39 § 2 st.

Vid bedömningen om felet är av väsentlig betydelse är omständigheterna i det enskilda fallet av betydelse. Om det går att avhjälpa felet eller företa omleverans kan det påverka bedömningen. Utan vidare uppgifter kan jag inte avgöra om felet är väsentligt i just din situation, men generellt kan sägas att avvikelsen om 0,45 m är betydande.

Enligt 40 § har köparen rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig. Skadeståndet omfattar utgifter på grund av avtalsbrottet, således omfattas hela din transportkostnad.

Med vänlig hälsning,

Arnela HadzisakovicRådgivare