Hävning och fel vid konsumentköp – dålig bilvärme i begagnad bil

Häva bilköp?

Vi köpte i början på oktober en begagnad bil hos en av de större firmorna i Sverige. Fel efter fel visar sig och jag har hört mig för med oberoende av varandra mekaniker. De tror att vissa fel nollats bort innan leverans. Jag har haft bilen inne på verkstad fyra gånger på två månader för de fel som finns och de flesta är åtgärdade. De som kvarstår är värmen! Vi har ägt en del bilar i våra dagar, men ingen med såhär dålig värme. Bilen är 4 år gammal och blir knappt ljummen under resan. Jag har tröttnat på att behöva bråka med säljaren om varje liten grej som är fel på bilen och värmen går enligt tekniker hos bilfirman inte göra något åt. Kan jag häva köpet? Vi bor i Sverige, kan det vara okej att sälja en bil med så dålig värme i ett land som har vinter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du om ni kan häva ert bilköp på grund av dålig bilvärme. Denna fråga måste dock delas upp i dess olika delfrågor, vilket jag har gjort med de tre huvudavsnitten. Vill du bara läsa om hävningsrätten kan du dock hoppa direkt till avsnittet med rubriken ”Kan du häva köpeavtalet på grund av felet?”.

Jag utgår i mitt svar från att ni köpte bilen som privatpersoner från näringsidkaren. I en sådan situation är konsumentköplagen (1990:932) (här förkortad KköpL) tillämplig på ert fall, se dess 1 §.

Är den dåliga bilvärmen ett fel?

Den första frågan man måste ställa sig när man vill häva ett köp är om det över huvud taget finns ett fel.

Utan närmare uppgifter är det svårt för mig att ge ett exakt besked om den dåliga bilvärmen utgör ett fel i ditt fall. Följande grunder för fel kan dock vara relevanta i ditt fall, förutsatt att bilen inte har sålts med ett förbehåll i stil med ”befintligt skick”:

1. Om bilvärmen avviker från vad som framgår av köpeavtalet rör det sig om ett fel (16 § första stycket KköpL).

2. Om den bristande bilvärmen innebär att bilen inte är ägnad för det ändamål som bilar i allmänhet används till rör det sig i princip om ett fel (16 § andra stycket första punkten KköpL). Denna grund rör dock inte bilens kvalitet, varför dålig bilvärme inte torde falla under den – med undantag för fallet då den dåliga bilvärmen gör det i princip omöjligt att köra bilen på vintern.

3. Om den dåliga bilvärmen innebär att bilen inte stämmer överens med säljarens beskrivning så rör det sig i princip om ett fel (16 § andra stycket tredje punkten KköpL).

4. Bilvärmen utgör ett fel om det var ett förhållande som säljaren åtminstone borde ha känt till och som ni med fog har kunnat förväntas bli upplysta om – förutsatt att säljarens underlåtenhet att upplysa er om den dåliga bilvärmen kan antas ha inverkat på köpet (16 § tredje stycket andra punkten KköpL).

5. Om det är befogat att förutsätta att bilvärmen inte är så dålig som den faktiskt var så rör det sig om ett fel (16 § tredje stycket tredje punkten KköpL).

Om bilen såldes i ”befintligt skick” eller med något liknande förbehåll utgör den dåliga bilvärmen ett fel om den innebär att bilen är i sämre skick än vad ni som köpare med fog har kunnat förutsätta (17 § första stycket KköpL). Vill du läsa vidare finns följande tidigare svar på Lawline: Bil såld i befintligt skick.

Som jag förstår det från din fråga såldes bilen inte i befintligt skick, och köpeavtalet reglerar inte heller frågan. Jag antar att bilvärmen inte är så dålig att bilen i princip blir obrukbar under vintern. Utifrån dina uppgifter skulle den dåliga bilvärmen kunna vara ett fel enligt KköpL på grund av att det i ditt fall fanns fog för att anta att bilvärmen fungerade som vanligt (16 § tredje stycket tredje punkten KköpL). Vanligen torde ju även äldre bilar säljas med fungerande bilvärme. Möjligen kan det också röra sig om ett fel enligt 16 § tredje stycket andra punkten KköpL, om säljaren borde ha känt till felet.

Kan du åberopa felet?

Enbart det faktum att den dåliga bilvärmen utgör ett fel innebär dock inte utan vidare att du kan åberopa det som en grund för att häva köpeavtalet.

Mest relevant för ditt fall är nog reklamationsskyldigheten i 23 § KköpL. Om du inte har meddelat säljaren om att det finns ett fel och vad det – i huvudsak – rör sig om för fel inom skälig tid efter att du åtminstone borde ha märkt felet, så får du inte åberopa felet som grund för t.ex. hävning. Observera att allmänna klagomål på bilens kvalitet inte duger som reklamation.

Vad som är ”skälig tid” varierar från fall till fall, men en reklamation som lämnas inom två månader från att du faktiskt lade märke till felet anses alltid lämnad i rätt tid (23 § första stycket andra meningen KköpL). En reklamationsfrist som är längre än två månader är dock relativt ovanlig.

Finns det över huvud taget ingen reklamation kan du inte åberopa felet.

Kan du häva köpeavtalet på grund av felet?

Som jag förstår det går det över huvud taget inte att avhjälpa felet i ditt fall, och inte heller kan säljaren vidta en omleverans. I så fall kan hävning komma ifråga. För hävning krävs dock inte bara att det finns ett fel, utan detta fel måste vara av väsentlig betydelse för konsumenter som är i samma situation som dig (29 § KköpL) – det rör sig alltså om en objektiv bedömning av just ditt fall. En bra måttstock är att felet är väsentligt om en konsument inte skulle ha köpt bilen om den visste att bilvärmen var dålig.

Utan att veta hur dålig bilvärmen är i praktiken kan jag inte mer konkret uttala jag mig om felet är väsentligt. Vad jag kan notera är att det finns argument som talar till din fördel, dvs. att bilen bara blir ljummen samtidigt som svenska vintrar kan bli kalla. De flesta konsumenter skulle nog vilja ha en annan bil då. En god idé är dock att försöka komma överens med säljaren om att häva avtalet, för om säljaren går med på att du häver avtalet slipper du de osäkerhetsmoment som finns om du försöker att häva avtalet enligt 29 § KköpL.

Om du häver avtalet ensidigt och det uppstår en tvist mellan dig och säljaren om hävningen var berättigad eller inte, så kan det vara en bra idé att ta hjälp av en erfaren jurist. Du kan boka tid med en jurist HÄR.

Ett enklare alternativ till hävning är prisavdrag. Det leder dock bara till att du kompenseras för felet genom att priset för bilen sätts ned (28 § KköpL).

Rekommendation

Om du inte har reklamerat den dåliga bilvärmen bör du göra det omedelbart. Därefter bör du, för att häva, i första hand helst försöka att komma överens med säljaren om att häva avtalet. Om ni inte kan komma överens återstår alternativet att du häver avtalet ensidigt. Om säljaren hävdar att en sådan hävning inte är berättigad kan det vara en god idé att ta hjälp av en erfaren jurist.

Sammanfattning

Den dåliga bilvärmen är sannolikt ett fel. För att få åberopa ett fel måste det dock bl.a. reklameras i tid. För att häva avtalet måste felet ha varit av väsentlig betydelse, vilket skulle kunna vara i ditt fall.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med hävning vid konsumentköp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare