Hävning av upplåtelseavtal

Min dotter och hennes pojkvän har i februari i år bokat sig på en nyproducerad JM lägenhet. I det läget hade min dotter endast en vikariatanställning och vid lånelöfte räknades därför hennes lön endast som a-kasse nivå. Därför var jag tvungen att skriva in mig också på kontraktet och låneansökan. Vi skrev 50% på pojkvännen och 26% på min dotter och 24% på mig.

Nu har vi även tecknat upplåteleseavtal, men kort efter det så har min dotter fått fast tillsvidare anställning. Hon och pojkvännen har fått ett lånelöfte på att de ensamma nu klarar av att köpa lägenheten (tillträde 27/11-2017).

Därför har jag kontaktat försäljningsansvarig och bett om att skriva om upplåtelseavtalet på dotter och pojkvän, 50% var. Men det går försäljningsansvarig inte med på. De säger att jag ska skriva ett gåvobrev.

Jag tycker då att det blir för mycket rättsliga konsekvenser som stämpelskatt, reavinst, uppskovsbelopp från tidigare försäljningar mm.

Vi har ju ännu inte lyft en krona i lån, än så länge har dotter och måg betalat kontantinsats. Så i praktiken äger vi/de inte ens lägenheten ännu. Kan man inte i det här skedet, innan tillträde och slutbetalning (via lån) se till att affären endast sker i deras namn? De klarar ju projektet själva enligt bankens bedömning.

Tacksam för all hjälp vi kan få! Tyvärr börjar det bli bråttom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till Lawline med din fråga.

Som jag har förstått din fråga så har du, tillsammans med din dotter och hennes pojkvän, tecknat ett upplåtelseavtal med en bostadsrättsförening, dvs. ett avtal där föreningen upplåter en lägenhet med bostadsrätt till er. Det som är aktuellt nu är att se efter om det finns möjlighet att teckna ett nytt upplåtelseavtal alternativt att upprätta ett överlåtelseavtal där din del i bostadsrätten överlåts vidare till din dotter och hennes pojkvän.

Vad beträffar upplåtelseavtal regleras detta i 4 kap. 5 § bostadsrättslagen.
När en lägenhet upplåts med bostadsrätt för första gången görs detta genom ett upplåtelseavtal. När bostadsrätten därefter överlåts sker det genom ett överlåtelseavtal,
6 kap. 4 § bostadsrättslagen.

Ändra eller häva det befintliga upplåtelseavtalet
Jag har förståelse för att bostadsrättsföreningen inte vill riva upp det gällande avtalet mellan er, då det b.la kan resultera en rad administrativa göromål. Alltifrån att de ska avsätta tid för ett nytt avtalstecknande till att händelsen måste bokföras om i räkenskapshandlingarna.

Vidare antar jag att ni i samband med att ni tecknade avtalet, eller i vart fall vid tecknandet av förhandavtalet, fick inge ett lånelöfte som visade på era möjligheter att i framtiden förvärva bostadsrättslägenheten. Jag vet i vart fall att det är vanligt förekommande att bostadsrättsföreningen tidigt vill ha in en kopia på lånelöftet, för att säkerhetsställa att man inte säljer lägenheter till personer som inte har möjlighet att få lån. Risken finns ju att bostadsrättsföreningen i slutändan står med en tom nybyggd fastighet.

Då de tecknat avtalet med er tre som köpare, och att ni troligtvis lämnat in ett lånelöfte, samt de besvär som kan tillkomma med en hävning av ett ingånget avtal har jag som sagt en viss förståelse för deras agerande. Jag har ingen erfarenhet av att bostadsrättsföreningen river gamla avtal eller gör ändringar i dem om inte upplåtelseavtalet innehåller större felaktigheter,
exempelvis då fel köpare eller fel objekt är angivet i avtalet.

Teckna ett överlåtelseavtal
Du har möjlighet att överlåta bostadsrättslägenheten vidare till din dotter och hennes pojkvän enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen. Om du säljer din andel i bostadsrättslägenheten för det pris som du fick köpa den för, eller det priset som finns antecknat upplåtelseavtal, har jag svårt att se hur du skulle beskattas för den vinsten. Skatt löper ju på den vinst du gör vid en eventuell försäljning, och gör du ingen vinst blir det inte heller någon skatt att betala. Vidare kan du som bostadsrättsföreningen ge bort din andel som gåva, vilket även stadgas i 6 kap. 4 § bostadsrättslagen.

Det finns ingen stämpelskatt vid köp och försäljning av bostadsrättslägenheter. Då jag inte har någon insikt i hur dina tidigare uppskov ser ut har jag svårt att uttala mig huruvida uppskovet kommer att påverkas.

Om det är så att jag missuppfattat något så kan du använda kommentarsfunktionen nedan eller ställa en ny fråga, så gör jag en ny bedömning av vad som skulle kunna vara den bästa lösningen för er.

Om du skulle behöva hjälp med att upprätta ett överlåtelseavtal mellan dig och din dotter samt hennes pojkvän rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

David MueraRådgivare