Hävning, ånger och skadestånd pga utebliven avtalsprestation vid köp av klockor på nätet

Hej! Gjorde nyligen en beställning online där jag beställde två klockor från ett svenskt företags sida. Beställningen skulle ta 1-3 arbetsdagar att få hem, vilket jag också fick. När jag sedan öppnat förpackningen låg det 2 helt andra klockor där i än vad jag beställt (inte samma som stod på fakturan, på följesedeln och på min orderbekräftelse). Jag mailade företaget om felleveransen och de bad mig då returera varorna, så skulle de "byta ut dem" mot de rätta.

Häromdagen fick jag bekräftelse om att klockorna tagits emot av företaget, och de makulerade då den gamla ordern. Därför frågade jag via mail efter ett nytt ordernummer så att jag kunde följa den nya försändelsen med rätt klockor. Jag fick då svar att jag skulle göra en beställning från hemsidan så får jag ett nytt ordernummer... (Nu till problemet) Klockorna finns inte kvar på deras hemsida att beställa så att jag kan inte göra en ny beställning, vilket jag har mailat företaget om, som inte har svarat på mitt mail.

(Beställningen gjordes 29/10-17)

FRÅGAN: Har jag ingått avtal när jag beställde klockorna som binder företaget till att leverera de klockor jag beställt? Vad händer om de vägrar att leverera klockorna? (Eftersom att dom verkar vara slut i lager). Hur lång tid måste det ta innan jag fått rätt klockor, för att kräva ersättning?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du har ett antal alternativ att välja mellan

Avtalet

Du har ingått ett avtal om köp av klockor. Du har därför rätt att kräva att säljaren levererar klockorna (12 § konsumentköplagen ("KKL")).

Ånger vid distansköp

Du har vid köp på nätet också en rätt att ångra köpet om du meddelar säljaren om ångern inom 14 dagar från det att du fått varorna (2 kap. 12 § distansavtalslagen). Eftersom du inte fått varorna ännu har din ångerfrist inte börjat gälla. Antar att du menade datumet 29/9-17. För att vara på den säkra sidan bör du därför ångra beställningen redan idag om du inte vill vänta på omleveransen. Säljaren ska då betala tillbaka vad den erhållit i betalning från dig (2 kap. 14 § distansavtalslagen).

Vägra omleverans

Eftersom du gått med på omleverans så har säljaren rätt att leverera de avtalade klockorna till dig. Omleveransen ska däremot ske inom skälig tid (26 och 27 §§ KKL). Vad som är skälig tid går inte att säga på rak arm, det beror på hur tillgänglig klockan är och hur viktig den kan anses vara för dig. Efter ungefär 5-6 veckors kan du häva köpet och köpa klockorna någon annanstans, om de är dyrare så kan du förena hävningen med ett skadeståndsanspråk som motsvarar prisskillnaden. Om de vägrar omleverans får du häva köpet direkt (28 § KKL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare