FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt26/04/2015

Hävande av faderskap

Hej! Jag har en dotter på ca 1 år och funderar på om det verkligen är min dotter. Kan jag då så här i efterhand kräva ett faderskaps test fast jag redan har skrivit på att jag är fadern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I detta fall blir Föräldrabalken (FB) tillämplig.

Om du var gift med barnets moder vid tidpunkten för barnets födelse gäller att du är fader till barnet enligt 1 kap 1§ FB. Det framgår av 3 kap 1§ FB att det är möjligt för en fader att häva faderskapet, och detta kan göras om 1 kap 1§ 2 punkten FB är uppfylld. 1 kap 1§ 2 punkten FB säger att rätten ska förklara att en man inte är fader till barnet om det på grund av barnets arvsanlag eller annan särskild omständighet visar sig att mannen inte är fader till barnet. Det krävs alltså full bevisning för att göra detta. Enligt 2 kap 6§ FB framgår att socialnämnden ska verka för att undersökning ska ske beträffande modern, barnet och den som kan vara fader till barnet om denne begär det.

Det betyder alltså att du kan kräva att få göra en undersökning. Om någon som ska medverka vid undersökningen vägrar och gör att det inte kommer till stånd någon undersökning får talan väckas vid domstol om faderskapets fastställande.

Om ni inte var gifta vid tidpunkten för barnets födelse gäller att du är fader till barnet enligt 1 kap 3§ FB, som säger att faderskapet fastställs genom bekräftelse eller dom. Enligt 1 kap 4§ sista stycket FB framgår att om det senare visas att den som lämnat bekräftelse inte är fader till barnet, ska rätten förklara att bekräftelsen saknar verkan mot honom. Även här kan 2 kap 6§ FB användas.

Mvh

Julia EkerotRådgivare