FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/05/2017

Häva leasingavtal

Hej

Leasade bil för ett år sedan som är årsmodell 2014. 3 ägare innan. Fick smutsig bil, utslitna bromsskivor, som byttes direkt efter jag klagat. Fönsterhissar trasig, lagades. Däck som släpper luft, men inget fel, men däcket lagat tidigare. Lyser ofta, varning halka när det är + 10 granberg och front assist när jag svänger i hög fart, på motorvägen, fast det inte finns bilar framför. Har tvärnitat 3 ggr och blinkar för nära en bil fast det inte funnits någon bil framför. Bara massa fel på bilen och jag får hänga på verkstan ofta. När man leasat vill man slippa såna problem. Kan man häva lasingen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr ingen lag som reglerar privatleasing. Detta medför att förhållandet mellan dig som konsument och leasinggivaren regleras av leasingavtalet samt allmänna avtalsrättsliga principer.

Ett alternativ om du vill ta denna fråga vidare är att vi på Lawline kan hjälpa dig. För att komma i kontakt med en av våra jurister kan du antingen ringa eller mejla oss.

Telefonnummer: 08-533 300 04

Öppettider: måndag–fredag kl. 10.00–16.00

E-post: info@lawline.se

Vänligen,

Alvaro CastroRådgivare