Häva köpa av bostadsrätt då lån inte beviljas

Hävning av köp av bostadsrätt.

Om jag mellan datumen för underskrift av avtal för överlåtelse av bostadsrätt och tillträde till sagda bostadsrätt, blir uppsagd från mitt arbete, vilket kanske kan betyda att jag trots tidigare lånelöfte inte kan beviljas få lån. Är detta skäl nog för att häva avtalet för mig? Eller blir jag fortfarande skadeståndsskyldig. Jag vill naturligtvis helst kunna köpa bostadsrätten men min ekonomiska situation kan ju nu i värsta fall ändras till det sämre under en period.

mvh

Magnus

Lawline svarar

Hej!

Till att börja med kan nämnas att då överlåtelseavtalet rör en bostadsrätt är det bostadsrättslagen som blir tillämplig. För att ett överlåtelseavtal skall anses vara giltigt och bindande krävs det skriftlig form samt underskrift av säljaren respektive köparen. Vidare skall även avtalet innehålla uppgifter om så köpeskilling samt vilken lägenhet avtalet rör. Detta stadgas i BRL 6 kap 4 §. Om dessa formkrav är uppfyllda har ett bindande avtal mellan dig och säljaren ingått.

Om överlåtelseavtalet har upprättats på ovanstående sätt blir det svårt för dig som köpare att dra dig ur affären utan att det kan innebära att du blir skadeståndsskyldig gentemot gentemot säljaren. Ersättningsskyldigheten omfattar de kostnader och ekonomiska förluster säljaren lidit på grund av att avtalet inte fullbordas.

Däremot finns det möjlighet att i överlåtelseavtalet införa så kallade återgångsklausuler. En typ av dessa klausuler är låneklausuler. Dessa innebär att köparen inom viss tid har på sig att ordna finansiering av köpet och om lån inte beviljas har du som köpare rätt att begära köpets återgång. Om ni har inför en låneklausul i ert avtal finns således möjlighet för dig att frånträda avtalet utan att risk för skadeståndsskyldighet gentemot säljaren uppkommer.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare