FrågaFAMILJERÄTTFaderskap18/10/2017

Häva faderskap

Hej!

Jag har ingen kontakt med min pappa och har inte haft det på flera år. Jag undrar om jag kan "ta bort" honom som pappa, dvs säga upp faderskapet. Jag vill inte bli adopterad av någon annan, utan helt enkelt vill jag bara ha min mamma som förälder. Jag är 25 år gammal. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

En förutsättning för att upphäva faderskapet är att din pappa inte är din biologiska pappa, se 1 kap. 2 § föräldrabalken. Om så är fallet kan du väcka talan enligt 3 kap. 2 § föräldrabalken om att faderskapet ska hävas. Du kommer behöva övertyga rätten om att det är högst osannolikt att det föreligger ett biologiskt far- och dotterförhållande. Det kan ske genom att peka på DNA-tester eller omständigheter kring din konception. Om han däremot är din biologiska pappa saknar du tyvärr möjlighet att vinna framgång.

Önskar du häva faderskapet av någon specifik juridisk anledning är du välkommen att lämna en kommentar så lovar jag att se om problemet går att angripa på ett annat sätt.

Lycka till!

Vänligen,

Elias OlssonRådgivare