FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/02/2018

Hästägaren vägrar hämta sin häst - vad ska jag göra?

Har inte skrivit på nån kontrakt och skulle prova rida hästen först. Nu uppstod problem att hästen blev sjuk. Ringde veterinären och får betala nu räkningar för fullt eftersom försäkringen står på ägarens namn. Värsta är att ägaren vägrar att komma och hämta hästen nu. Hästen mår bra men jag vill inte ha nån häst utan försäkring och kontrakt. Har inte hennes pass eller.

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Jag uppfattar din situation enligt följande och kommer besvara din fråga utifrån min uppfattning: Du och hästägaren har kommit överens om att du, inför ett eventuellt hästköp, ska få ha hästen hos dig och provrida den under en viss tid. Om du under denna tid känner att du inte vill köpa hästen, behöver du inte göra det, och hästen ska du då bara lämna tillbaka till ägaren. I ditt fall har det uppstått problem eftersom hästen blivit sjuk medan du haft den hos dig. Dina frågor är 1) dels om du måste betala för veterinärkostnaderna? Och 2) dels om du kan påtvinga ägaren att hämta hästen eller om du måste ta över äganderätten till hästen?

1, Veterinärkostnaderna

Det finns inga lagar som särskilt reglerar köp av djur. Det leder till att djur, inom juridiken, klassificeras som lös egendom och djurköp regleras därmed av köplagen, allmänna kontraktsrättsliga principer och köprättsliga principer.

När personer avtalat om att ägarens egendom tillfälligtvis ska befinna sig hos en annan person (innehavaren) så har innehavaren en vårdplikt. I ditt fall innebär vårdplikten t.ex. att ifall hästen blir sjuk så ska du ta hästen till en veterinär om ett veterinärbesök är nödvändigt för att begränsa skadorna. Åtgärder som innehavaren vidtar i nödvändigt syfte att bibehålla hästen hälsa har innehavaren rätt att få betalda av ägaren. Jag tolkar det som att veterinärbesöken i ditt fall var nödvändiga. Du har då rätt att kräva att hästägaren ska betala för veterinärbesöken. Ägaren ska ersätta dig för de utlägg du haft. Eftersom ägaren har en försäkring vill denne säkert utnyttja de ersättningsmöjligheter försäkringen erbjuder. Det bli i sådana fall ägarens uppgift att höra av sig till sitt försäkringsbolag för att få ersättning för de utlägg ägaren gjort gentemot dig för de uppkomna veterinärkostnaderna. Kort sammanfattat har du rätt att kräva ägaren på betalning och ägaren får i sin tur kräva sitt försäkringsbolag på betalning.

2, Går det att påtvinga ägaren att hämta hästen eller måste du ta över äganderätten?

Utifrån att jag uppfattat det som att ni ingått ett avtal som innebär att du under viss tid ska ha hästen hos dig för att provrida hästen inför ett eventuellt köp, måste du, med anledning av avtalet, i vart fall ha kvar hästen hos dig under den provridningstid ni kommit överens om.

Utifrån de omständigheter som visat sig vill du ju inte längre köpa hästen. Enligt ert avtal, som jag tolkar det, måste hästägaren i sådana fall ta tillbaka hästen efter provridningstidens utgång. Huruvida hästägaren ska hämta hästen eller om du ska frakta hästen till ägaren – det är en fråga som du och hästägaren få lösa internt. Har ni kommit överens om att hästägaren ska hämta hästen och denne inte gör det, innebär det inte automatiskt att du bara kan strunta i att ta hand om hästen på grund av hästägarens avtalsbrott. Du kan i värsta fall, om du struntar i att vårda hästen, göra dig skyldig till djurplågeri och skadegörelse.

När hästägaren är i dröjsmål med att hämta hästen finns två alternativ jag skulle rekommendera dig:

A) Ta saken i egna händer och åk själv hem till hästägaren med hästen när provridningstiden är slut. Spara kvitton på eventuella frakt- och bensinkostnader. Du kan i efterhand kräva att ägaren ska betala för dessa kostnader.

B) Ha kvar hästen hos dig och ta väl hand om den några dagar efter provridningstidens slut. Håll kontakt med ägaren och försök att fredligt lösa situationen. Kanske har hästägaren en rimlig förklaring till sitt dröjsmål. Kostnader som uppstår efter provridningstidens slut i form av foder och liknande kan du i efterhand kräva att ägaren ska betala.

Vägrar hästägaren att betala veterinärkostnader och vårdkostnader eller fraktkostnader som uppkommer för dig efter provridningstiden slut, kan du i sista hand stämma in hästägaren till närmsta tingsrätt. Du kan begära att domstolen ska utfärda en fullgörelsedom som innebär att domstolen kommer utfärda ett beslut som slår fast att hästägaren har en skyldighet att ersätta dig för uppkomna kostnader. Betalar fortfarande hästägaren inte med anledning av domen, kan du med domen som bevisning vända dig till Kronofogdemyndigheten. Kronofogden hjälper dig då att få betalt.

Hästpass

Jag förstår att det är problematiskt för dig att inte ha tillgång till hästens pass. Vid varje transport, ridning, bete eller annan aktivitet tillsammans med hästen är den som för tillfället har hästen i sin vård skyldig att ha hästpasset tillgängligt så det kan visas upp utan dröjsmål. Detta följer av artikel 23 i EU-förordningen "om pass för hästdjur". Vid veterinärbesök är det särskilt viktigt att kunna visa upp hästpasset. Finns hästpasset tillgängligt har veterinären möjlighet att behandla hästen med fler läkemedel än vad som annars vore tillåtet. Detta eftersom läkaren då har möjlighet att dokumentera i passet vilka läkemedel hästen fått.

Om jag har uppfattat din situation rätt vill du bli av med hästen. Har du inte tänkt bli ägare till hästen och kan du komma överens med nuvarande ägare så denne tar tillbaka hästen kommer ju avsaknaden av passet inte att ge dig några men framöver. Får du däremot inte tag på ägaren – och hästen måste bli kvar i din vård – bör du kontakta länsstyrelsen i ditt län. Länsstyrelsen har till uppgift att bevaka så att djurägare tar hand om sina djur. Länsstyrelsen har behörighet att kontakta hästägaren och begära att denne vidtar åtgärder till förmån för hästens välbefinnande och till förmån för att gällande lagregler följs.

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare