FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt31/01/2017

Häst vs poolägares ansvar

Min häst kom ut ur hagen på den gård där den är inackorderad. I mörkret föll hästen ner i gårdens swimmingpool och skadade sig svårt. Poolen har inget staket, var fylld med vatten och täckt med lösa skivor av korrugerad plåt. Kan jag kräva gårdens ägare på någon del av de omfattande veterinärkostnaderna som blev en följd av händelsen?

mvh

Helena

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, vilka regler gäller egentligen? Till skillnad från hundägare har hästägare inte ett strikt ansvar över sina hästar. När en häst orsakar skada på någon annans egendom måste man bevisa att den som äger eller handhar hästen har varit försumlig, och det kan vara väldigt svårt att bevisa. Att en häst lyckas rymma från sin hage är därför något som man kan räkna med händer och det är väldigt svårt att bevisa att hästägaren inte uppfyllt sin skyldighet så länge hagen inte är gjort av enbart en tråd eller liknande.

Vad gäller gällande regler för swimmingpooler finns vissa regler som måste uppfyllas för att man ska få lov att ha en swimmingpool. Dessa regler finns till särskilt för att undvika drunkningsolyckor. Reglerna går att finna i Boverkets byggregler och i ordningslagen. Båda innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas. Titta här för mer information om Boverkets regler och här för vilken regel som är aktuell i det här fallet i ordningslagen.

Enligt dessa regler krävs skydd mot olycksfall om vattnet är djupare än 20 cm. Lämplig skyddsanordning kan vara:

- Ett minst 0,9 m högt staket, utfört så att barn inte kan krypa under eller klättra över. Om det finns grind bör den förses med lås.

- En skyddstäckning med presenning eller skyddsnät med högst 50 mm maskvidd. Skyddet måste klara vikten av ett barn utan att ge vika.

Om poolägarna inte har uppfyllt dessa regler, har de brustit i sin skyldighet. Enligt min uppfattning talar dessa regler för att du har en chans till att kunna kräva ersättning från dem.

Hoppas mitt svar gav dig lite vägledning! Kontakta gärna en jurist eller boka en tid med oss om du behöver ytterligare hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare