Har vi som aktiebolag ångerrätt till ett leasingavtal?

Hej!

Vi är ett aktiebolag.

Häromdan skrev vi på ett avtal för leasing av skrivare 5 år framöver.

Nu ångrar vi oss och undrar om i har rätt att häva avtalet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr ingen lagstadgad ångerrätt för aktiebolag. Om ni inte har reglerat ångerrätten i ert avtal kan ni som utgångspunkt inte ångra ert avtal efter att ni har accepterat anbudet. Detta följer av 1 § avtalslagen som säger att avtal är bindande för den som har accepterat anbudet.

Trots att det inte finns någon regel som ger er ångerrätt kan ni alltid höra av er till säljaren och se om ni eventuellt kan komma överens att ni kan få ångra leasingavtalet i alla fall.

Hoppas ni fick svar på er fråga och lycka till!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare